7,8% wzrostu Grupy Bosch w Polsce

Grupa Bosch, światowy dostawca innowacyjnych technologii i usług, osiągnęła w Polsce w 2016 roku przychody w wysokości 5,04 mld złotych, co oznacza znaczący wzrost o 7,8% w porównaniu do roku poprzedniego.

Rok 2016 był dla Grupy Bosch w Polsce wyjątkowy – rozpoczęliśmy budowę trzech fabryk, wartość sprzedaży po raz pierwszy przekroczyła 5 miliardów złotych. Zatrudnienie wzrosło o prawie 12% ­– powiedziała Krystyna Boczkowska, prezes spółki Robert Bosch oraz reprezentantka Grupy Bosch w Polsce podczas konferencji prasowej w Warszawie. – Działamy w Polsce od 25 lat i jesteśmy dumni, że współtworzymy z sukcesem polską gospodarkę wolnorynkową. Miarą tego sukcesu jest osiem lokalnych fabryk, wysokie zatrudnienie i mocna pozycja rynkowa – dodała Krystyna Boczkowska.

Biorąc pod uwagę dynamiczny, dwucyfrowy wzrost obrotów w pierwszym kwartale 2017, Grupa Bosch przewiduje dalszy pozytywny rozwój swojej działalności w Polsce.

Bosch kontynuuje inwestycje w Polsce

Polska jest strategicznym krajem dla Grupy Bosch, nie tylko ze względu na duży rynek zbytu i potencjał rozwoju, ale też bliskość kulturową i geograficzną oraz długą historię biznesowej współpracy z Niemcami. Z tego powodu koncern stale zwiększa w Polsce swoje zaangażowanie poprzez dalsze inwestycje i poszukiwanie nowych obszarów wzrostu. Poziom inwestycji Bosch w Polsce jest stabilny i wyniósł w 2016 roku ok. 350 mln złotych. Środki te zostały przeznaczone głównie na rozbudowę i dalszy rozwój zakładów produkcyjnych.

Ponadto, w 2016 roku Bosch przejął spółkę BTS zajmującą się konfekcjonowaniem i dystrybucją materiałów ściernych w Polsce i w krajach bałtyckich. W wyniku tej transakcji powstała spółka siaAbrasives Polska, która obecnie buduje kolejną fabrykę, co wzmocni potencjał produkcyjny koncernu Bosch w Polsce. Również spółka BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego zwiększa swój potencjał poprzez inwestycje w dwie fabryki we Wrocławiu, w których planowana jest produkcja sprzętu kuchennego do zabudowy oraz lodówek. Z kolei zakład produkujący układy hamulcowe w Mirkowie pod Wrocławiem zwiększył ok. dwukrotnie obroty w stosunku do roku 2015.

Bosch cenionym pracodawcą, również w obszarze IT

Grupa Bosch zatrudnia w Polsce 5 140 osób (stan na dzień 31.12.2016), czyli o 12% więcej niż w roku 2015. Od lat firma jest zaliczana do najbardziej cenionych pracodawców w kraju, co potwierdzają liczne tytuły i wysokie miejsca w niezależnych rankingach (TOP Employer, Pracodawca dla Inżyniera, Najlepszy pracodawca rynku motoryzacyjnego itp.), przyznawane przedsiębiorstwom o najwyższych standardach w zakresie kultury organizacyjnej, warunków pracy oraz możliwości rozwoju zawodowego.

W 2016 roku Bosch o jedną trzecią zwiększył liczbę pracowników w centrum kompetencyjnym IT w Warszawie, które obecnie zatrudnia ok. 160 osób i świadczy usługi dla spółek Boscha na całym świecie. Rozwój centrum jest związany z realizacją strategii opracowywania najnowocześniejszych produktów, usług i rozwiązań w ramach koncepcji Internetu rzeczy (Internet of Things, IoT). W roku 2017 planowany jest dalszy rozwój, zwiększenie kompetencji i zadań centrum oraz zwiększenie zatrudnienia do ponad 250 osób.

Dynamiczny rozwój we wszystkich obszarach działalności

Dział Części Samochodowych, należący do dywizji Mobility Solutions zanotował rekordowy, dwucyfrowy wzrost, po raz kolejny powiększając swoje udziały rynkowe. Ważnym elementem strategii w Polsce jest rozwijanie autoryzowanej sieci warsztatów samochodowych działającej m. in. pod markami Bosch Car Service i AutoCrew. Obecnie zrzesza ona prawie 400 warsztatów autoryzowanych oraz ok. 900 niezależnych i jest największą w Polsce siecią związaną z producentem części zamiennych.

Ponadto dynamicznie rozwija się produkcja układów hamulcowych w Fabryce Bosch w Mirkowie k. Wrocławia – w ubiegłym roku sprzedaż wzrosła tam o ok. 50% a zatrudnienie o 30%. We wrześniu 2016 roku w zakładzie rozpoczęto produkcję najnowszej generacji zespołów mocy układu hamowania iBooster, które Bosch dostarcza do wielu producentów samochodów na całym świecie.

Znaczny wzrost odnotował sektor Consumer Goods do którego należą BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego oraz dział Elektronarzędzi. W 2016 roku został uruchomiony pierwszy sklep internetowy Bosch DIY sprzedający elektronarzędzia bezpośrednio użytkownikom końcowym. Intensywne wsparcie partnerów handlowych oferujących produkty Bosch w internecie przyczyniło się do ponad 40-procentowego wzrostu sprzedaży internetowej elektronarzędzi w Polsce. Natomiast firma BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego w 2016 utrzymuje wiodącą pozycję rynkową oraz wzmacnia obszar produkcji.

Dział Systemów Zabezpieczeń, należący do sektora Energy and Building Technology, konkurował na rynku nowoczesnymi  i kompleksowymi rozwiązaniami w obszarze zintegrowanej ochrony budynków, do których należy m.in. wykorzystanie inteligentnej analizy obrazu dostępnej dotąd w systemach telewizji dozorowej do potrzeb szybkiego wykrywania pożarów. Z kolei dział Termotechniki w 2016 roku wprowadził na rynek innowacyjną linię kotłów gazowych o wyjątkowym designie z elementami szkła tytanowego z możliwością zdalnego sterowania. Poszerzył również dotychczasowe portfolio produktów o urządzenia klimatyzacyjne.

Należąca do działu Industrial Technology firma Bosch Rexroth oferuje kluczowe elementy Przemysłu 4.0, które pozwalają zoptymalizować wykorzystanie zasobów, zwiększyć wydajność i dochodowość produkcji, a także zindywidualizować ofertę.

Wsparcie nowoczesnej edukacji technicznej

Grupa Bosch w Polsce aktywnie wspiera działania mające na celu promowanie nowoczesnej edukacji technicznej, między innymi prowadząc programy edukacyjne dla gimnazjów i szkół średnich. Trwa siódma edycja Akademii Wynalazców im. Roberta Boscha, której celem jest popularyzacja kierunków technicznych jako dalszej ścieżki kształcenia. W programie dotychczas wzięło udział ponad 9 000 uczniów z Warszawy i Wrocławia.

Ponadto działania wspierające nowoczesną edukację techniczną prowadzą dwa działy firmy Robert Bosch: Centrum Szkoleniowe Techniki Motoryzacyjnej Bosch uzyskało akredytację Kuratorium Oświaty oraz wpis do rejestru placówek kształcenia ustawicznego MEN co pozwala na prowadzenie szkoleń dla uczniów szkół średnich. Z kolei dział Termotechniki od trzech lat prowadzi program Junkers Szkoli we współpracy ze szkołami kształcącymi na kierunkach: technik gazownictwa i technik urządzeń sanitarnych.

Z kolei firma BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego, w ramach współpracy z Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych nr 9 i 10 w Łodzi, realizuje program klas patronackich w technikach i szkołach zawodowych.

Grupa Bosch: Globalna strategia i prognozy 2017

W świetle umiarkowanych prognoz dotyczących światowej koniunktury gospodarczej oraz niepewnej sytuacji geopolitycznej, Bosch w bieżącym roku planuje osiągnąć wzrost obrotów w przedziale 3 – 5%. Dochody powinny wzrosnąć pomimo zaplanowanych wysokich inwestycji w zabezpieczenie przyszłości przedsiębiorstwa. – Nasze dzisiejsze sukcesy pomogą nam kształtować świat przyszłości – powiedział dr Volkmar Denner, prezes zarządu spółki Robert Bosch GmBH.  – Jako lider innowacji, kształtujemy i propagujemy proces transformacji – dodał Denner.

Kluczowymi elementami tej transformacji są zmiany w obszarach mobilności i Internetu rzeczy. Do 2020 roku wszystkie nowe produkty Bosch będą miały możliwość łączenia się za pośrednictwem internetu. Niezbędne w tym celu jest wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI). W ciągu najbliższych 5 lat Bosch zainwestuje 300 mln euro we własne centrum badań nad sztuczną inteligencją.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) Więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie są włączone na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić najlepszy z możliwych sposób przeglądania. Jeśli w dalszym ciągu chcesz korzystać z tej strony, bez zmiany ustawienia plików cookie lub kliknięciu przycisku "Akceptuję", a następnie użytkownik wyraża zgodę na to.

Zamknij