Jak grzać, to na gazie… (2). Telemetria i ogrzewanie

Jakość procesów obowiązujących w firmach odbija się na usłudze jaką serwują firmy swoim klientom, na czasie reakcji na jego zapotrzebowanie, na terminowości i wreszcie na płatności za tak zrealizowaną usługę. Niektóre z operujących w branży gazu płynnego firm zrozumiały już, że satysfakcja klienta to nie tylko propozycja niższej ceny za gaz – często niższej jakości, nie tylko niższy koszt instalacji, którą w krótkim czasie trzeba poprawiać, nawet wymieniać jej główne elementy. Klient coraz częściej chce czuć, że to dostawca gazu dba o najlepsze rozwiązanie techniczne, które można zastosować w instalacji, dba także o nowoczesne rozwiązania związane z systemem sprawdzania poziomu gazu w zbiorniku i zarządzanie jego ilością.

Kończą się na szczęście te czasy kiedy „zapominalski” klient zimą zostawał bez gazu – bo nie sprawdził jego ilości w zbiorniku i nie złożył zamówienia na czas. Teraz te wszystkie obowiązki przejmują na siebie niektórzy dystrybutorzy LPG, którzy wyręczają klienta w żmudnym sprawdzaniu poziomu gazu, zamawianiu dostawy. Proces ten jest w pełni zautomatyzowany, a potrzebna informacja jest regularnie dostarczana drogą GSM do operatora, który szacuje wielkość zamówienia i planuje dostawę, uprzednio informując o tym klienta.

Sam system jest w zamyśle stosunkowo prosty, instalacja wyposażona jest dwa dodatkowe elementy, pierwszy z nich to poziomowskaz umieszczony na zbiorniku i przetwarzający odczyt z pływaka (wewnątrz zbiornika) na sygnał radiowy transferowany do koncentratora umieszczonego w obudowie drugiego urządzenia, czyli liczniku fazy gazowej (fot.) umieszczonego na ścianie budynku. Licznik fazy gazowej zabudowany jest razem z koncentratorem i modułem GSM, który pozwala na transmisję danych do serwera akwizycyjnego w siedzibie dystrybutora.

Informacja dotycząca poziomu gazu w zbiorniku, a także jego ilość, która została zużyta przez klienta – jest przesyłana z zadaną częstotliwością i magazynowana na serwerze operatora. Tu w postaci czytelnych plików może być przetworzona i wykorzystana do określenia zapasów gazu u poszczególnych klientów, zaplanowania dostawy, czy też przygotowania faktury dla klienta.

To jest kolejna cecha systemu, która pozwala klientowi na rozliczanie się za realnie zużyty gaz, to znaczy, że dystrybutor wystawia fakturę za taką ilość gazu jaką klient zużył w danym okresie rozliczeniowym. Pozwala to na znaczne poprawienie „przepływów pieniężnych” w budżecie klienta. Nie musi on jak do tej pory płacić za gaz przy dostawie za dostarczoną ilość, ale teraz płaci w cyklu miesięcznym znacznie mniejsze kwoty. Dodać należy jeszcze, że zastosowanie tego rozwiązania podnosi poziom bezpieczeństwa stosowanych instalacji, w sytuacji gdy poziom gazu z w zbiorniku spada zbyt szybko, co sugeruje np. rozszczelnienie instalacji. W takim przypadku system szybko prześle informację do operatora o prawdopodobnym uszkodzeniu instalacji.

System telemetryczny już teraz rozwiązuje wiele problemów logistycznych, finansowych i związanych z bezpieczeństwem, prowadzone są następne prace pozwalające na kolejne zastosowania praktyczne tego układu, które ułatwią życie tak potencjalnym klientom jak i dystrybutorom gazu. W tym przypadku zaawansowana technologia doskonale się sprawuje i ułatwia życie.

Jacek Rączka

Zobacz artykuł w wersji pdf pdf 

Prenumerata Magazynu Instalatora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) Więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie są włączone na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić najlepszy z możliwych sposób przeglądania. Jeśli w dalszym ciągu chcesz korzystać z tej strony, bez zmiany ustawienia plików cookie lub kliknięciu przycisku "Akceptuję", a następnie użytkownik wyraża zgodę na to.

Zamknij