My się zimy nie boimy… Antyoblodzenie dzisiaj w cenie.

Niestety wiemy również, że zima, mimo pięknej aury, potrafi być bezwzględnie przykra i niebezpieczna. Zagrożenie przybiera formę oblodzonych rynien i rur spustowych, które mogą się urwać pod ciężarem zalegającego śniegu i lodu. Zwisające z krawędzi dachu sople stanowią poważne zagrożenie dla przechodzących pod nimi ludźmi. Na oblodzonym podjeździe czy chodniku możemy uszkodzić auto lub, co gorsza, złamać rękę czy nogę. Często z samego rana trzeba najpierw utorować sobie drogę wśród zasp. Po dziarskim machaniu szuflą, odgarnianiu zwałów śniegu z podjazdu, odśnieżaniu schodów, zrobieniu ścieżki do furtki – spoceni, ale szczęśliwi, możemy wyjechać do pracy… spóźnieni. Ten katastroficzny scenariusz nie musi być jednak naszym udziałem. Aby uniknąć zaskoczenia przez zimę, musimy w porę zabezpieczyć się przed jej kapryśną aurą. Na rynku możemy znaleźć doskonałe rozwiązania z zakresu ochrony antyoblodzeniowej, a należą do nich między innymi specjalistyczne instalacje: * ogrzewania dachów, rynien i rur spustowych,
* ogrzewania wjazdu do garażu,
* podgrzewania ciągów komunikacyjnych i schodów.

Ogrzewanie rynien Zima kolejny raz udowodniła, jak łatwo może dojść do zalania mieszkań wodą, która topiąc się na dachu, nie miała odpływu, gdyż rynny i rury spustowe były zatkane zwałami lodu. Instalacja ogrzewania antyoblodzeniowego rynien polega na ułożeniu w rynnach i rurach spustowych przewodów grzejnych, które wprowadza się również do rur spustowych.
Do zapewnienia właściwej pozycji przewodów w rynnach i rurach spustowych służą specjalne uchwyty i linki z uchwytami. Tak wykonana instalacja nie dopuści do zatkania rynien i rur spustowych, umożliwiając odpływ wody topiącej się na dachu i w rynnach. Do ogrzewania rynien i rur spustowych należy wykorzystywać jedynie takie przewody, których powłoka zewnętrzna jest odporna na promieniowanie ultrafioletowe. Mogą to być między innymi stałooporowe przewody, np. VCDR, o mocy 20 W/m. Możemy również skorzystać z doskonałego rozwiązania, jakim są przewody samoregulujące, np. SelfTec® lub SelfTec® Pro. Wykorzystywane w przewodach tego typu zjawisko samoregulacji polega na zmianie mocy jednostkowej pod wpływem temperatury otoczenia. Gdy temperatura otoczenia spada, moc przewodów wzrasta i odwrotnie. Przewody mogą być sprzedawane jako gotowe do instalacji odcinki, w których przewód grzejny połączony jest z przewodem zasilającym hermetyczną mufą. Przewody samoregulujące dedykowane są profesjonalnym instalatorom i sprzedawane są na bębnach, z których w zależności od potrzeb instalator dobiera odpowiednie odcinki. Bardzo często ogrzewanie rynien nie wystarczy, aby nad naszymi głowami nie gromadziły się groźne sople. W takim przypadku należy wykonać również ogrzewanie krawędzi dachu. Do tego celu należy wykorzystać te same produkty, co do ogrzewania rynien. Ogrzewamy około 40 do 50 cm krawędzi dachu. Takie rozwiązanie wyeliminuje ryzyko powstawania nawisów śnieżnych i lodowych nad rynnami. Zainstalowana moc powinna wynosić około 300 W/m2.

Ogrzewanie wjazdu do garażu System ochrony podjazdu i wjazdu do garażu przed śniegiem i lodem możemy wykonać na dwa sposoby. Pierwszy zakłada zainstalowanie ogrzewania na całej powierzchni podjazdu. Druga opcja zakłada wykonanie jedynie trakcji jezdnych na koła naszego pojazdu. Do wykonania takiej instalacji możemy wykorzystać:
* Przewody grzejne typu VCD o mocy od 25 W/m. W zależności od materiału, z jakiego będzie wykonany podjazd, przewody można układać zarówno w podsypce piaskowej pod kostkę brukową, jak i w warstwie zaprawy betonowej. Dobierając moc jednostkową na metr kwadratowy powierzchni podjazdu, powinniśmy uwzględnić 300 W/ m2. Projekt, dobór odpowiednich przewodów i wykonanie instalacji powinniśmy zlecić instalatorowi z niezbędnymi uprawnieniami i autoryzacją producenta.
* Maty grzejne, np. SnowTec®, są gotowymi do układania urządzeniami grzejnymi, zbudowanymi na bazie przewodów grzejnych. Szerokość maty wynosi 60 cm, a ich długość od 2 do 21 mb. Maty mają powierzchnię od 1,2 do 12,6 m2. Moc maty to 300 W/m2. Podobnie jak przewody grzejne, maty układa się w warstwie podsypki piaskowej pod kostkę brukową lub w betonie, jeśli z tego materiału wykonujemy nasz podjazd. Instalacja maty jest niezwykle prosta i może być przeprowadzona przez osobę nieposiadającą uprawnień producenta. Podłączenie maty do instalacji elektrycznej należy powierzyć elektrykowi.

Ogrzewanie schodów Ogrzewanie antyoblodzeniowe schodów wykonać można np. w oparciu o przewody typu VCD25 lub VC20 o mocy 20-25 W/m. Aby osiągnąć maksymalny efekt, przewody powinny być ułożone na schodkach i płycie spoczynkowej.

Sterowanie System ochrony antyoblodzeniowej jest najbardziej skuteczny i ekonomiczny, gdy nad jego działaniem czuwa inteligentny regulator. W przypadku instalacji zewnętrznych konieczne jest zastosowanie sterowników wyposażonych w czujnik temperatury oraz wilgoci. System załączany jest tylko wtedy, gdy łącznie spełnione będą dwa warunki: spadnie temperatura oraz wystąpi wilgoć w postaci opadów śniegu lub marznącego deszczu. Niektóre regulatory (np. ETO2), przy odpowiednim podłączeniu dwóch czujników, pozwalają na kontrolę dwóch stref grzejnych. Możemy więc sterować np. dwiema niezależnymi instalacjami ogrzewania rynien lub, uwzględniając kombinację czujników do rynien i gruntu, sterować niezależnie dwoma różnymi obszarami, czyli rynnami i podjazdem do garażu. Regulator należy zamontować na tablicy sterującej, do której doprowadza się przewody zasilające („zimne”) przewodu grzejnego lub maty grzejnej oraz przewody czujników temperatury i wilgoci. Montaż sterownika powinien być wykonany przez elektryka. Wiele osób, decydując się na wykonanie instalacji przeciwoblodzeniowej, unika zainstalowania jakiegokolwiek systemu sterowania, tłumacząc to podwyższonym kosztem zakupu systemu. Wybierają najczęściej sterowanie ręczne. Jest to myślenie całkowicie błędne i niemające nic wspólnego z oszczędnością. Sterownik bowiem automatycznie załączy system wtedy, kiedy powstają warunki mogące doprowadzić do oblodzenia. Zrobi to w takim czasie, żeby oblodzenie nie mogło się utrzymywać. Ręczne sterowanie może doprowadzić do sytuacji, w której system nie poradzi sobie z już napadanym śniegiem. Sterownik załącza zaś układ w momencie pojawienia się opadów, nie dopuszczając do nagromadzenia się śniegu i lodu. Tak więc włączając ręcznie ogrzewanie rynien czy podjazdu, możemy na efekt pracy systemu czekać kilka godzin. Jeśli z kolei zapomnimy wyłączyć instalację grzewczą, poniesiemy bezsensowny wydatek na niepotrzebne w danej chwili ogrzewanie.
Arkadiusz Kaliszczuk
Fot. z archiwum firmy Elektra. Fot. 1. Ułożenie przewodu grzejnego w rynnie i rurze spustowej. Fot. 2. Przykład ogrzewania krawędzie dachu. Fot. 3. Ułożenie przewodów grzejnych jednostronnie zasilanych.
Zobacz artykuł w wersji pdf pdfpdf

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) Więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie są włączone na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić najlepszy z możliwych sposób przeglądania. Jeśli w dalszym ciągu chcesz korzystać z tej strony, bez zmiany ustawienia plików cookie lub kliknięciu przycisku "Akceptuję", a następnie użytkownik wyraża zgodę na to.

Zamknij