ABC wentylacji. Wentylacja w warsztacie

Zobacz artykuł w wersji pdf pdf pdf  

Można przyjąć, że parametry powietrza wewnętrznego dla ww. mają wartości:

* dla okresu zimowego i przejściowego, gdy temperatura zewnętrzna spadnie poniżej 10oC:

– temperatura tp = 14 do 18oC,
– prędkość powietrza nawiewanego – vn = 0,3-0,5 m/s,
– wilgotność nie jest regulowana,

* dla okresu letniego, gdy tz > 10oC:

– tp = tz + 3oC,
– vn = 0,3 – 0,5 m/s,
– wilgotność nie jest regulowana.

Należy jednak pamiętać, że wilgotność względna ma wpływ na wydajność  pracy i jej spadek może dochodzić do 40%. Ponadto w okresie zimowym, gdy w pomieszczeniach wystąpią wysokie wilgotności względne powietrza, należy sprawdzić, czy nie następuje wykraplanie się pary wodnej na przegrodach budowlanych, na nadwoziu samochodu i częściach zamiennych, których temperatura nie może być niższa od temperatury punktu rosy powietrza w pomieszczeniu.

Jednym z pomieszczeń w warsztacie naprawczym, które musi być wydzielone ze względu na stosowaną technologię, jest lakiernia. W tym pomieszczeniu powinna być utrzymywana temperatura  w granicach 22-24oC i wilgotność 50-60% w celu otrzymania wysokiej jakości lakierowanej powierzchni. Do lakierni powietrze nawiewane jest od stropu w kierunku posadzki, a wywiewane przez otwory w posadzce lub boczne umieszczone tuż nad podłogą. Ilość wentylacyjnego powietrza jest zależna od ilości jednocześnie pracujących pistoletów natryskowych.

Krotność wymian jest bardzo duża i może wynosić od 50 do 80 i więcej. Na instalacji wywiewnej należy zamontować filtr do farb, na którym będą osadzać się mgły stosowanych  farb. Pomieszczenie lakierni, po zakończeniu procesu lakierowania, może pełnić rolę suszarni, lecz wówczas temperatura powietrza musi mieć wartość około 80-100oC i  może być to powietrze obiegowe.

Czynnikiem wywierającym wpływ przy ustalaniu parametrów powietrza wewnętrznego jest przeznaczenie pomieszczenia, jego wielkość oraz  rodzaj i zakres wykonywanych czynności.

Małe warsztaty, mające 1 lub 2 stanowiska naprawcze, w okresie letnim działają przy otwartych wrotach, bez wentylacji, natomiast w okresie przejściowym i zimowym, jeśli uruchamiany jest silnik pojazdu, to na jego rurę wydechową  nasuwa się przewód podłączony do wentylatora wywiewnego o wydajności 400 m3/h.

W warsztatach  o wielu stanowiskach wykonuje się wentylację nawiewno-wywiewną o teoretycznej krotności wymian 6 w./h. W hali głównej projektuje się nawiew świeżego, ogrzanego i czystego powietrza do strefy pracy, a wywiewy przez kratki usytuowane są na dnie kanału naprawczego i nad posadzką hali. Opisaną organizację wentylacji stosuje się w stacjach diagnostycznych.

Ilość spalin, które powstają przy działającym silniku samochodu i które należy usunąć z pomieszczenia, wynosi:

* na biegu jałowym od 10 do 30 m3/h w tym ~1 m3 CO,
* w czasie jazdy od 60 do 180 m3/h w tym ~1,8 m3/h CO.

Stanowiska kontrolne i remontowe, na których silniki pracują przez dłuższy czas, powinny być wyposażone w odciągi miejscowe do gazów spalinowych. Ilość odciąganego powietrza wynosi ~400 m3/h dla jednego samochodu.

W warsztatach, w których nie ma zagłębionych kanałów naprawczych, wymianę powietrza, po dokładnej analizie, organizujemy w następujący sposób:

* nawiew powietrza do strefy pracy na wysokości od 1,5 do 2,0 m nad posadzką,
* wywiew powietrza:

– 70% ilości powietrza znad posadzki,
– 30% ilości powietrza z górnej części pomieszczenia.

W dobrze zorganizowanych i bezpiecznych warsztatach zainstalowane są urządzenia alarmowe  sygnalizujące przekroczenie dopuszczalnego CO (NDS = 30 mg/m3) przez uruchomienie sygnałów świetlnych i dźwiękowych oraz włącznika bezpieczeństwa uruchamiającego silnik wentylatora wywiewnego (awaryjnego).

Większość  warsztatów naprawczych i diagnostycznych stacji obsługi pojazdów to kompleks pomieszczeń, tj. salon sprzedaży z ekspozycją pojazdów, biura obsługi, magazyny części zamiennych, pomieszczenia socjalne i pomocnicze. W takiej stacji obsługi wykonuje się kilka niezależnych instalacji wentylacyjnych, klimatyzacyjnych i grzewczych. Działają one w różnym czasie  i różnią się  parametrami powietrza. Mimo ich różnorodności – zawsze zgodnie z regułą ilość powietrza nawiewanego minus ilość wywiewanego w całym obiekcie ma wynosić zero.

Dorota Węgrzyn

ekspert: Krzysztof Nowak
tel. 32 203 8720 wewn. 102
krzysztof.nowak@uniwersal.com.pl

Prenumerata Magazynu Instalatora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) Więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie są włączone na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić najlepszy z możliwych sposób przeglądania. Jeśli w dalszym ciągu chcesz korzystać z tej strony, bez zmiany ustawienia plików cookie lub kliknięciu przycisku "Akceptuję", a następnie użytkownik wyraża zgodę na to.

Zamknij