zobacz artykuł w formie pdf zobacz pdfa zobacz pdfa      

Sterowanie i nadzór nad urządzeniami grzewczymi miało jeszcze jakiś czas temu swoje udziały w inwestycjach „dużych”, ale ze względu na bardzo szybki rozwój rynku aplikacji mobilnych zaczyna być coraz częściej dostępne w codziennej pracy. Większość bazuje na platformach internetowych w połączeniu z urządzeniami cyfrowymi, tj. smartfonami, tabletami i innymi mini-, mikro- oraz zwykłymi komputerami. Pozwalają one na nadzorowanie pracy instalacji grzewczych, klimatyzacyjnych i innych. Zdalny nadzór oznacza, że właściciel lub osoba upoważniona przez niego mogą wpływać na pracę takiego systemu, nie będąc na miejscu.

W praktyce oznacza to możliwość jeszcze oszczędniejszej pracy instalacji, ponieważ zdalnie operując nastawami, wpływamy na np. wymagane temperatury instalacji grzewczej, jak i wody użytkowej. Użytkownik może zmieniać programy czasowe (czasy pracy urządzenia z wyższymi i niższymi temperaturami) i nastawy temperatur czy też sprawdzić, czy urządzenie aktualnie pracuje.

Dzięki korzystaniu z aplikacji mobilnych czy GSM firmy serwisowe mają możliwość np. zdalnej konfiguracji i parametryzacji systemu, dostępu do adresów serwisowych, podłączenia dodatkowych czujników, zabezpieczeń czy liczników, a co najważniejsze – możliwość tworzenia trendów on-line, co pozwala na analizę pracy układu w dłuższym okresie czasu. Co do opłacalności stosowania takiego rozwiązania nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Bez konieczności udawania się w długą drogę można szybko zdiagnozować problem!

Przykładowo do zdalnego sterowania systemem z pompą ciepła można zastosować specjalny moduł komunikacyjny, który umożliwia bieżącą zmianę parametrów pracy urządzenia przez telefon komórkowy, za pomocą komend sms lub poprzez aplikację mobilną zainstalowaną na smartfonie czy tablecie.

Ciekawą funkcjonalnością przygotowaną specjalnie dla instalatorów jest możliwość zamawiania potrzebnych części zamiennych bezpośrednio z poziomu zainstalowanej mobilnej aplikacji, niezależnie od tego, czy przebywa się za swoim biurkiem czy też u klienta w kotłowni. Producenci oferują również np. funkcję skanowania kodów kreskowych, także offline, aby potem odczytać dotyczące ich dane techniczne lub zamówić potrzebne części. Łatwiej już się nie da: zintegrowanym skanerem kodów kreskowych zidentyfikować część zamienną, jednym naciśnięciem sprawdzić własny zasób części zamiennych i, w razie ich braku, zamówić bezpośrednio w firmie. Ależ to oszczędność czasu potrzebnego na ich dostarczenie!

Zastosowane w aplikacjach funkcje wymiarowania i doboru w znaczący sposób ułatwiają dostęp do potrzebnych produktów. Aplikacje są z reguły przygotowane w taki sposób, aby użytkownik w intuicyjny sposób mógł dobrać np. odpowiedni grzejnik, kocioł, zawór. Pomagają one instalatorom i projektantom wybrać zalecaną serię produktów (np. zaworów dla danej instalacji grzewczej), odpowiednią wartość znaczących parametrów (mających wpływ na funkcjonowanie poszczególnych elementów, jak i całej instalacji) i umożliwią szybkie otrzymanie dodatkowych, bardziej szczegółowych informacji zawierających np. numer katalogowy produktu, karty techniczne oraz inną dokumentację. Wbudowane intuicyjne instrukcje zapewniają użytkownikowi wszystkie potrzebne informacje odnośnie aplikacji. Dodatkowo pomagają odnaleźć najbliższy oddział firmy, gdzie można otrzymać niezbędne informacje na temat produktów i zastosowań.

Dostępne na rynku niektóre rozwiązania to nie prymitywne zautomatyzowane włączniki i wyłączniki, a systemy sztucznej inteligencji budynkowej. Dostępne funkcje mogą wyręczać użytkownika z kłopotliwych codziennych czynności, a nawet potrafią podejmować decyzję i działać pod jego nieobecność (np. włączać lub wyłączać oświetlenie w zależności od prognozy pogody dostępnej w Internecie). Pozwalają na sterowanie domowym oświetleniem, ogrzewaniem, roletami, oknami i dowolnym urządzeniem elektrycznym. Wszystko w jednej aplikacji!

Zaproszeni eksperci przedstawili w artykułach podstawowe informacje na temat swoich aplikacji. Gdyby mieli Państwo pytania, prosimy o bezpośredni kontakt z autorami, ale przede wszystkim zapraszamy Państwa do pobrania oprogramowania na swoje telefony komórkowe czy też tablety. Wiele z nich gotowych jest do pobrania np. z AppStore. Dlatego wystarczy zeskanować QR kod umieszczony w artykule i rozpocząć pobieranie programu. Aby zeskanować QR kod należy w pierwszej kolejności zainstalować na swoim smartfonie program do skanowania i czytania QR kodów. Przyda się on Państwu nie tylko w tej sytuacji. QR kodów pojawia się coraz więcej. Zapewne zauważyli je Państwo na niektórych reklamach pojawiających się w „Magazynie Instalatora”. Korzystanie z nich to duże ułatwienie.
Nie trzeba „z palca” wpisywać czasem długiego linku do strony internetowej. Wystarczy uruchomić czytnik QR kodów, zbliżyć aparat do kodu, zeskanować, a program sam już wczyta link do strony internetowej. Potem trzeba już tylko potwierdzić pobieranie aplikacji, którą chcemy zainstalować na swoim smartfonie.
I na koniec ważna informacja – aplikacje przedstawione przez ekspertów w tym Poradniku ABC „Magazynu Instalatora” są darmowe.

red.

 

Prenumerata Magazynu Instalatora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) Więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie są włączone na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić najlepszy z możliwych sposób przeglądania. Jeśli w dalszym ciągu chcesz korzystać z tej strony, bez zmiany ustawienia plików cookie lub kliknięciu przycisku "Akceptuję", a następnie użytkownik wyraża zgodę na to.

Zamknij