ABC aplikacji mobilnych. Palcem po… ekranie

Coraz większa dostępność różnego rodzaju oprogramowania i aplikacji dla naszej branży sprawia, że chętnie są one instalowane na wszelkiego rodzaju komputerach, tabletach, smartofonach (na smartwatchach jeszcze nie :)). Firmy rozbudowują funkcjonalności, szybko reagują na potrzeby rynku i udostępniają je pod różne systemy (iPhone, Android, Symbian, Windows…).

Nikogo już nie dziwi automatycznie otwierana brama, zdalnie uruchamiane ogrzewanie, które można włączyć będąc oddalonym od domu nawet o tysiące kilometrów. Instalacje automatyki dla domów inteligentnych przeżywają swój rozkwit, a sterować można już naprawdę wieloma elementami instalacji, w tym źródłami ciepła i chłodu: kotłem, pompą ciepła, klimatyzatorem, centralą wentylacyjną. Wracając z dłuższych wyjazdów, właściciel domu nie musi czekać, aż wyziębiony dom się ogrzeje, lecz może ustawić wyższą temperaturę tuż przed przyjazdem.

Obecnie konsumenci wymagają, żeby grzejniki oprócz zapewnienia idealnego komfortu cieplnego również doskonale komponowały się z wnętrzem. Lubimy mieć wybór, więc przed dokonaniem zakupu inwestor szuka, ogląda, przymierza i zastanawia się nad idealnym wyborem. Osobiste dobranie „technicznych” produktów dla osób spoza branży może być kłopotliwe. Dlatego klienci często już na etapie wyboru modelu, np. grzejnika, proszą firmę wykonawczą o pomoc. Kupujący najchętniej zobaczyliby również taki grzejnik (albo jednostkę wewnętrzną pompy ciepła powietrze-powietrze) na swojej ścianie. W ofercie firm znajdują się zwykle dziesiątki produktów w różnych rozmiarach, kolorach itp., więc spełnienie takiej prośby może być kłopotliwe. Z pomocą przychodzą aplikacje mobilne producentów, dzięki którym można pokazać inwestorowi wybrany (proponowany) produkt „na ścianie”.

Ze względu na bardzo szybki rozwój rynku aplikacji mobilnych sterowanie i nadzór nad urządzeniami grzewczymi zaczyna być coraz częściej dostępne w codziennej pracy instalatora, serwisanta, projektanta. Znakomita większość bazuje na platformach internetowych w połączeniu ze smartfonami, tabletami i innymi mini-, mikro- oraz zwykłymi komputerami. Pozwalają one na nadzorowanie pracy instalacji grzewczych, klimatyzacyjnych i innych. Zdalny nadzór pozwala właścicielowi lub osobie upoważnionej przez niego wpływać na pracę takiego systemu bez potrzeby przebywania na miejscu. W praktyce oznacza to możliwość optymalizacji pracy instalacji, ponieważ zdalnie operując nastawami, wpływamy np. na wymagane temperatury instalacji grzewczej, jak i wody użytkowej. Użytkownik może zmieniać programy czasowe i nastawy temperatur, a także sprawdzić, czy urządzenie aktualnie pracuje.

Dzięki korzystaniu z aplikacji mobilnych firmy serwisowe mają możliwość np. zdalnej konfiguracji i parametryzacji systemu, dostępu do adresów serwisowych, podłączenia dodatkowych czujników, zabezpieczeń czy liczników, a co najważniejsze – możliwość tworzenia trendów on-line, co pozwala na analizę pracy układu w dłuższym okresie czasu. Co do opłacalności stosowania takiego rozwiązania nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Bez konieczności udawania się w długą drogę można szybko zdiagnozować problem!

Interesującą funkcjonalnością, którą można znaleźć w niektórych aplikacjach, przygotowaną specjalnie dla instalatorów jest możliwość zamawiania potrzebnych części zamiennych bezpośrednio z poziomu zainstalowanej mobilnej aplikacji, niezależnie od tego, czy przebywa się za swoim biurkiem czy też u klienta w kotłowni. Producenci oferują również np. funkcję skanowania kodów kreskowych, także offline, aby potem odczytać dotyczące ich dane techniczne lub zamówić potrzebne części. Łatwiej już się nie da: zintegrowanym skanerem kodów kreskowych zidentyfikować część zamienną, jednym naciśnięciem sprawdzić własny zasób części zamiennych i, w razie ich braku, zamówić bezpośrednio w firmie. Ależ to oszczędność czasu potrzebnego na ich dostarczenie!

Aplikacje na urządzenia mobilne posiadają też funkcje wymiarowania i doboru, które w znaczący sposób ułatwiają dostęp do potrzebnych produktów. Są one z reguły przygotowane w taki sposób, aby użytkownik w intuicyjny sposób mógł dobrać np. odpowiedni grzejnik, kocioł, zawór. Pomagają one instalatorom i projektantom wybrać zalecaną serię produktów, odpowiednią wartość znaczących parametrów i umożliwią szybkie otrzymanie dodatkowych, bardziej szczegółowych informacji zawierających np. numer katalogowy produktu, karty techniczne oraz inną dokumentację. Wbudowane intuicyjne instrukcje zapewniają użytkownikowi wszystkie potrzebne informacje odnośnie aplikacji. Dodatkowo pomagają odnaleźć najbliższy oddział firmy, gdzie można otrzymać niezbędne informacje na temat produktów i zastosowań.

W artykułach znajdujących się na kolejnych stronach ABC „Magazynu Instalatora” zawarte są podstawowe informacje na temat kilku dostępnych dla naszej branży aplikacji. W razie pytań, prosimy o bezpośredni kontakt z autorami, ale przede wszystkim zapraszamy Państwa do pobrania oprogramowania na swoje telefony komórkowe czy też tablety. Wiele z nich gotowych jest do pobrania np. z AppStore czy GooglePlay. Dlatego wystarczy zeskanować QR kod umieszczony w artykule i rozpocząć pobieranie programu. Aby zeskanować QR kod, należy w pierwszej kolejności zainstalować na swoim smartfonie program do skanowania i czytania QR kodów. Przyda się on Państwu nie tylko w tej sytuacji. QR kodów pojawia się coraz więcej.

red.

Prenumerata Magazynu Instalatora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) Więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie są włączone na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić najlepszy z możliwych sposób przeglądania. Jeśli w dalszym ciągu chcesz korzystać z tej strony, bez zmiany ustawienia plików cookie lub kliknięciu przycisku "Akceptuję", a następnie użytkownik wyraża zgodę na to.

Zamknij