Nasza rodzima infrastruktura drogowa rozwija się gwałtownie, co niebywale cieszy każdego kierowcę. I dotyczy to nie tylko nowych dróg szybkiego ruchu widocznych na mapie o małej skali, ale także remontów niezliczonych dróg lokalnych.

Nowe inwestycje drogowe obejmują nie tylko wymianę nawierzchni, ale także odpowiednie odprowadzenie z niej wody deszczowej i stworzenie równego, bezpiecznego pobocza, nie wspominając o ścieżkach rowerowych, chodnikach i oświetleniu. Jedziemy gładko, oznakowanie poziome wyraźne, pobocza pozwalają na komfortowe mijanie się pojazdów i piesi też mają się gdzie podziać. Kałuż nie ma. Super! Schody zaczynają się, kiedy zjeżdżamy z asfaltu na teren posesji, do której tak komfortowo dojechaliśmy. Efektowne łubu-du, stęk zawieszenia i chlupot z finalnym rozbryzgiem na boki.

Odwodnienie jezdni wykonane w trwałej formie korytka przecina prostopadle nasz kierunek jazdy, co implikuje wspomniane efekty dźwiękowo-towarzyskie. Przykrywanie korytek czymkolwiek wcześniej czy później wygląda jak na fotografii 1.

Odwodnienie jezdni - deski na przejezdzie

Zgrzyt? Oczywiście. Rodzina, która właśnie wyległa przed posesję, aby nas radośnie powitać – lekko zmieszana. Z błotkiem dosłownie. Na fotografii tej pokazuję, o co mi chodzi. Oczywiście pokazuje ona rodzimą twórczość, która jest próbą chwilowego, rozpaczliwego rozwiązania chlapiącej sytuacji.

W praktyce zauważyłem desperackie próby przykrywania przejazdów np. arkuszami blachy przez wykonawców. Są to rozwiązania drogie, hałaśliwe i korodujące. Takie przykrycie wypadałoby zamocować nierdzewnymi śrubami, bo będzie się przesuwać. Narażone jest na odkształcenia i wspomnianą korozję, o braku estetyki nie wspominając.

Proponuję więc eleganckie i proste rozwiązanie tego problemu pokazane na fotografii 2. Gładkość powierzchni zapewnia otwarta konstrukcja elementów z profilem grzebieniowym. Korytko jest całkowicie pozbawione elementów ruchomych i wrażliwych na korozję (brak klasycznego rusztu przykrywającego). Konstrukcja taka spełnia wytyczne zawarte w normach w zakresie ruchu wózków inwalidzkich i rowerów. Trochę inny kolor niż klasyczny beton dodatkowo poprawia widoczność strefy wjazdu.

Odwodnienie jezdni z rusztem

Mankamentem takiego rozwiązania jest pewne zmniejszenie przepływu ścieku, ale rekompensuje je wytrzymałość takiego przejazdu – obciążenie maksymalne 40 ton (inaczej – klasa obciążenia D400). Polimerobeton, z którego wykonano elementy tego przejazdu, gwarantuje wysoką odporność w warunkach zimowych (nie chłonie wody – nie ulega erozji). Można je również układać w formie łuków.

Odwodnienie jezdni z rusztem - przekrój

Rysunek. Zabudowa: 1. Kostka brukowa. 2. Podsypka cementowo-piaskowa. 3. Podsypka piaskowa. 4. Grunt rodzimy. 5. Wierzchnia warstwa bitumiczna. 6. Warstwa wiążąca. 7. Warstwa nośna. 8. Beton B20/B25.

Pojedynczy element ma wymiary (dł. x szer. x wys.): 333 x 370 x 95 mm i waży 19,5 kg. Ta spora masa wraz z niezbędną obudową betonową gwarantuje stabilność i trwałość konstrukcji przejazdu. Wymiary elementu odpowiadają typowemu drogowemu ściekowi betonowemu 50 x 60 x 15 (wg katalogu powtarzalnych elementów drogowych Transprojekt-Warszawa). Prawidłowo wykonaną obudowę (dla obciążenia odpowiadającego klasie D400) pokazuje rysunek.

Temat, który poruszyłem w niniejszym artykule, wydaje się błahy, ale praktyka budowlana wykazuje, jak ważne są wszelkie detale wykończenia. To one stanowią często istotny element oceny wykonania inwestycji, jakiej dokonuje klient – inwestor. Oczywiście wpływają na cenę wykonania inwestycji. Sam jestem inwestorem i wiem, że istnieją rozsądne granice oszczędności, a najgorszym zdarzeniem jest naprawa lub wymiana już wykonanej instalacji, czego sobie i Państwu nie życzę. Życzę, jak zawsze, świadomych w wyborach i zadowolonych klientów oraz żadnych reklamacji.

Maciej Domagała

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) Więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie są włączone na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić najlepszy z możliwych sposób przeglądania. Jeśli w dalszym ciągu chcesz korzystać z tej strony, bez zmiany ustawienia plików cookie lub kliknięciu przycisku "Akceptuję", a następnie użytkownik wyraża zgodę na to.

Zamknij