Obecny brak podmiotu kontrolnego nie zwalnia z obowiązku konserwacji instalacji wewnętrznej budynków wielomieszkaniowych.

Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) zwraca uwagę, że polskie prawo nie określa, kto jest zobowiązany do kontroli wody w instalacji wewnętrznej budynków wielomieszkaniowych. Minister Zdrowia wydał rozporządzenie 7 grudnia 2017 r. W paragrafie 4 ust. 4 określono miejsca pobierania próbek wody pozwalających na ocenę wewnętrznej instalacji wodociągowej oraz jakości wody w budynku mieszkalnym. Minister nie wskazał jednak odpowiedzialnego za to podmiotu, a przecież przedsiębiorstwa wod-kan odpowiadają wyłącznie za stan samej instalacji wodociągowej.

Na potrzebę określenia podmiotu zwróciła również uwagę Najwyższa Izba Kontroli w raporcie Utrzymanie i eksploatacja sieci wodociągowej w miastach skierowanym do Ministra Zdrowia 30 maja 2018 r. W odpowiedzi minister poinformował, że zgodnie z zapisem ustawy określił jedynie miejsca pobierania próbek wody. Wskazał zarazem na obowiązki właścicieli i zarządców obiektów budowlanych wynikające z art.61 pkt 7 i art.62 Prawa Budowlanego. Apel o zainicjowanie odpowiednich działań skierowano zatem do Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Obecny brak podmiotu kontrolnego nie zwalnia z obowiązku konserwacji instalacji w budynkach. Według przedsiębiorstw wodociągowych główną przyczyną pogorszenia jakości wody w instalacji wewnętrznej jest jej wtórne zanieczyszczenie przez osady. Kilka miesięcy temu firma Akra sp. z o.o. podjęła się montażu magnetyzerów do wody Ecomag® w hotelu Felix Grupy Satoria na warszawskiej Pradze.

Jakość wody z kranu i magnetyzery
Jakość wody z kranu i magnetyzery Ecomag

Służby techniczne zauważyły tam osady zarówno w stalowej instalacji wody zimnej jak i w c.w.u. wykonanej z tworzywa. Chociaż mętność i przewodność wody z instalacji była o ponad 30% większa od wody wodociągowej, to spełniała ona wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia.

Chcąc jednak odwrócić proces narastania osadów na stalowym przyłączu o średnicy DN 100 mm zamontowano magnetyzery ME4, a na wodzie ciepłej ME3 i ME2. W tym czasie wszystkie 227 pokoje były zajęte. Po pięciu dniach pojawiła się informacja o wyraźnym zabarwieniu wody ze spłuczek podtynkowych. Gwałtowny wypływ wody usuwał mikrocząstki osadów, których strukturę naruszyło działanie magnetyzerów. Proces czyszczenia trwał 2 dni. W ten sposób uniknięto pracochłonnego czyszczenia spłuczek związanego z ich demontażem. Czyszczenie pozostałych instalacji przebiegało łagodnie i woda z instalacji wewnętrznej nie zmieniła barwy w sposób widoczny. Po miesiącu jej parametry nie różniły się już od wody wodociągowej. Bezprądowy i nakładkowy montaż trwał ok. 40 min. i nie został zauważony przez gości hotelowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) Więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie są włączone na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić najlepszy z możliwych sposób przeglądania. Jeśli w dalszym ciągu chcesz korzystać z tej strony, bez zmiany ustawienia plików cookie lub kliknięciu przycisku "Akceptuję", a następnie użytkownik wyraża zgodę na to.

Zamknij