Systemy kominowe z tworzywa obrosły w naszym kraju, jak nigdzie indziej na świecie, licznymi mitami i są podstawą ożywionej dyskusji zarówno swoich przeciwników, jak i zwolenników. Warto przyjrzeć się argumentom padającym w tej wymianie zdań.

Systemy spalinowe z kanałami wewnętrznymi z tworzyw sztucznych (określone tak w polskiej normie zharmonizowanej PN-EN 14471 zatwierdzonej 10 września 2007 r., a popularnie określane jako kominy z tworzywa), są w Polsce ciągle postrzegane jako nowość, chociaż to produkt, który jest dostępny i z powodzeniem stosowany od niemal 30 lat na świecie.

Jego pojawienie się jest związane z wejściem do użytku na początku lat 90. kotłów kondensacyjnych, które wykorzystują ciepło zawarte w spalinach (parze wodnej) do wstępnego podgrzania wody. Efektem „ubocznym” jest znaczne obniżenie temperatury spalin (ok 40-70°C) i powstanie skroplin – kondensatu (dla kotła o mocy 21 kW nawet do kilkunastu litrów dziennie). Te dwa zjawiska spowodowały, że zmieniły się całkowicie wymagania względem „komina” dla tych urządzeń. Przestała być tak ważna odporność na wysokie temperatury, nie oczekuje się również odporności na pożar sadzy, której przy spalaniu gazu najzwyczajniej nie ma.

Kominy do kotła kondensacyjnego

Przewód spalinowy kotła kondensacyjnego musi przede wszystkim zapewnić szczelność w nadciśnieniu (spaliny o niskiej temperaturze są „wypychane” przez mechaniczny wentylator) i dobrze izolować (aby zachować ciepło spalin i chronić przed zamarzaniem). Ważne, by był odporny na działanie skroplin i dobrze odprowadzał powstający w przewodach kondensat do kanalizacji.

Kominy-z-tworzywa-wnętrze-kotła-kondensacyjnego
Kominy z tworzywa i wnętrze kotła kondensacyjnego

Kominy z tworzywa – polipropylen

Materiałem, który spełnia nowe warunki, okazał się m.in. polipropylen. Jest to obecnie materiał powszechnie stosowany w technice kondensacyjnej. Wykonuje się z niego m.in. czopuch w kotle bezpośrednio za komorą spalania i wymiennikiem, a więc miejscem, gdzie temperatura jest najwyższa. O ile w Europie temat systemów kominowych z tworzywa nie budzi żadnych emocji, o tyle w Polsce dyskusja jest ciągle żywa.

Kominy z tworzywa a strona prawna

Tematem, wokół którego najwięcej jest niejasności i który wymaga najszerszego omówienia, jest strona prawna. Niektóre źródła sugerują, że skoro §266 warunków technicznych mówi, że:

„przewody spalinowe i dymowe powinny być wykonane z wyrobów niepalnych”,

to systemy z kanałami wewnętrznymi z tworzywa są nielegalne. Jednak ta sugestia nie ma nic wspólnego z wykładnią obowiązującego prawa, gdzie art. 5 pkt. 1 ustawy o wyrobach budowlanych z dnia 16 kwietnia 2004 r. mówi, iż:

„wyrób budowlany objęty normą zharmonizowaną lub zgodny z wydaną dla niego europejską oceną techniczną może być wprowadzony do obrotu lub udostępniany na rynku krajowym wyłącznie zgodnie z rozporządzeniem Nr 305/2011”.

Takimi wyrobami są m.in. systemy kominowe z kanałami wewnętrznymi z tworzyw, objęte normą PN-EN 14471 lub certyfikowane wraz z urządzeniem. Zgodnie z tym przepisem należy stwierdzić, że jeżeli system z tworzywa jest zgodny z normą zharmonizowaną i spełnia wymagania rozporządzenia UE 305/2011, jest „legalny” w Polsce.

Potwierdziły to kontrole prowadzone w 2017 r. przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (organ państwowy odpowiedzialny za kontrolę zgodności z prawem stosowanych i udostępnianych wyrobów budowlanych), m.in. w siedzibie Almeva Poland Sp. z o. o., które stwierdziły, że wyrób, jakim są systemy spalinowe z kanałami wewnętrznymi z tworzywa, spełnia wymagania ustawy o wyrobach budowlanych. Jednocześnie należy tutaj zwrócić uwagę, że sama ustawa mówi, że wyrób może być udostępniany na rynku, „jeżeli nadaje się do stosowania przy wykonywaniu robót budowlanych w zakresie odpowiadającym jego właściwościom użytkowym i zamierzonemu zastosowaniu”.

Kominy z tworzywa a bezpieczeństwo

Następną kwestią podnoszoną przez przeciwników systemów z tworzywa jest bezpieczeństwo użytkowania tych systemów po kilku latach eksploatacji – systemy te miałyby niejako ulegać rozpadowi. Twierdzenie te nie oddaje prawdy, gdyż sam polipropylen jest bardzo odporny na starzenie, ma dobrą odporność chemiczną i nie szkodzą mu mikroorganizmy oraz warunki atmosferyczne.

Polipropylen wymaga jednak stabilizacji na promienie UV, które mogą przyśpieszyć starzenie, dlatego poszczególne elementy systemu, które są narażone na ich działania, stabilizuje się. Często elementy te mają inny kolor (najczęściej czarny) i mogą być wystawione na działanie promieni UV bez większej szkody dla systemu. W tej kwestii ważny jest prawidłowy montaż, który gwarantuje bezpieczeństwo i długowieczność (producenci systemów z tworzywa oferują zwykle 10- lub nawet 15-letnie gwarancje systemowe).

Ważny jest montaż!

Wskazuje się również, że w przypadku montażu systemów z tworzywa w sąsiedztwie przewodów dymowych o wysokiej temperaturze może dojść do ich rozszczelnienia. Tutaj kwestia jest analogiczna do wyżej wymienionej, tzn. dużo zależy od montażu. Każdorazowa wymiana/montaż przewodów spalinowych w istniejący szacht powinna się odbywać po konsultacjach z mistrzem kominiarskim, który powinien ocenić szczelność przewodów i wskazać właściwy przewód do montażu.

Kominy-- tworzywa-prawidłowy-montaż-elementów-UV-stabilizowanych.
Kominy z tworzywa – prawidłowy montaż elementów UV stabilizowanych.

Często kwestia ta jest pomijana i to rodzi niebezpieczeństwo – również w przypadku systemów ze stali kwasoodpornej do kotłów kondensacyjnych (systemy te mają klasę temperaturową T200 – są przeznaczone do maksymalnej znamionowej temperatury roboczej 200 °C), gdzie spaliny z nieszczelnego szachtu dymowego o temperaturze powyżej 200 °C mogą stopić uszczelki silikonowe rozszczelniając system.

Polipropylen i temperatura

Ostatnim mitem, jaki chciałbym poruszyć, jest mój ulubiony, mówiący, że w styczności z wysoką temperaturą polipropylen wydziela „związki toksyczne zagrażające zdrowiu i życiu, takie jak tlenek siarki, chlorowodór, cyjanowodór czy fosgen”. Autor tego twierdzenia popisał się nie lada fantazją, ale są to informacje całkowicie fałszywe. PP to związek węgla i wodoru [CH2CH (CH3)] – w wyniku jego spalania powstaje dwutlenek węgla (CO2) i para wodna (H2O). Co ciekawe – z polipropylenu wykonuje się m.in. naczynia, w których podgrzewa się żywność w mikrofalówce, i jestem przekonany, że autorowi tego mitu zdarzyło się jeść tak przygotowany posiłek.

Podsumowanie

Trwająca dzisiaj dyskusja o systemach z tworzywa często prowadzona jest w atmosferze dezinformacji, dlatego warto weryfikować pojawiające się wiadomości. Niezależnie jednak od nich, tworzywo staje się coraz popularniejsze (dziś znajdziemy je także w ofercie czołowych producentów stalowych).

Na koniec chciałbym przytoczyć cytat z opinii Związku Kominiarzy Niemieckich (kraju z najdłuższą historią stosowania systemów z tworzywa) dla firmy Robert Bosch na temat stosowania systemów z PP: „Dla spalin o niskich temperaturach, które wytwarzane są w kondensacyjnych urządzeniach gazowych, tworzywo sztuczne z powodu swojej bardzo dobrej odporności na kondensat jest właściwym materiałem na przewody spalinowe. Naszym zdaniem nie przedstawia żadnego ryzyka związanego z bezpieczeństwem, a żadne wypadki nie są nam znane”.

Mateusz Bargieł

Fot. główne. Z tworzywa wykonuje się również instalacje przemysłowe.

Polecamy też artykuł na temat poprawy ciągu kominowego

7 myśli na temat “Kominy z tworzywa – prawda i mity

  • 29 listopada 2019 o 08:20
    Permalink

    W Polsce obowiązuje polskie wymagania określone w rozp. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Zgodnie z par. 266.1. przewód spalinowy czy system powietrzno-spalinowy jako wyrób budowlany mają być wyrobem budowlanym niepalnym czyli w deklaracji zgodności systemu powietrzno-spalinowego klasa reakcji na ogień powinna być A1 lub A2. Czy się to komuś podoba czy nie w Polsce mamy takie a nie inne wymagania techniczne, które są obowiązkowe do stosowania a nie interpretacje w czasopiśmie technicznym

    Odpowiedz
    • 29 listopada 2019 o 14:50
      Permalink

      O.i to jest święta prawda.Niepalne to niepalne. W rozporządzeniu wyraźnie pisze że przewody spalinowe mają być niepalne .Czyli dotyczy to wszystkich urządzeń jak np junkers ,kocioł z otwatą komora spalania czy zamkniętą.A to że temperatura spalin ma 40-70 st nie ma nic do rzeczy .Wystarczy awaria kotla i istnieje możliwość zapalenia się takiego wkładu z tworzywa sztucznego i przenieść ogień na inne kondygnacje.

      Odpowiedz
      • 29 listopada 2019 o 18:26
        Permalink

        W mojej ocenie pozostaje ważna sprawa do wyjaśnienia, kontrola WINB nie potwierdza zgodności z par 266, a to istotna kwestia. Obrót towarem, a możliwość stosowania to czasem dwa zupełnie odmienne światy. Dopóki par. 266 jest w takiej formie to plastiki są pod znakiem zapytania. Ja z ubezpieczycielem i prokuratorem nie chciałbym w konflikt wchodzić. W mojej ocenie aby bez dyskusji móc zastosować przewody z polipropylenu niezbędne są prace nad nowelizacją 266.

        Odpowiedz
      • 4 grudnia 2019 o 18:37
        Permalink

        A co się w tym momencie dzieje z kotlem, w którym odprowadzenie spalin masz Zawsze z tworzywa? A dwa, nie nie zapali się nawet jak awaria kotła spowoduje spaliny o temp. 200, 300, czy 500stopni. Stopi się, nie może się zapalić bo jest nieZapalny.

        Odpowiedz
      • 4 grudnia 2019 o 20:55
        Permalink

        No to należałoby zmienić jeszcze przepisy przeciwpożarowe gdzie plastik jest zabroniony. I prawo budowlane gdzie jest jasno zapisane że materiał ma być niepalny, nie zapalny i nie łatwopalny.
        Jak to zmienią to wtedy osoby kontrolujące nie będą musiały się czepiać.

        Odpowiedz
  • 29 listopada 2019 o 16:07
    Permalink

    Jaki komin montować do kotła kondensacyjnego?
    Przecież stalowe też mają uszczelki syntetyczne.

    Odpowiedz
    • 30 listopada 2019 o 14:41
      Permalink

      uszczelki syntetyczne w miejscach gdzie występuje połączenie elementów systemu powietrzno-spalinowego, które są z materiału niepalnego nie powoduje, że taki system powietrzno-spalinowy będzie wyrobem palnym. Całościowo wyrób budowlany jakim jest system powietrzno-spalinowy ma być niepalny, więc nie musi w 100% składać się z materiałów niepalnych. Uszczelki w systemie powietrzno-spalinowym gdy pozostałe elementy są z materiału niepalnego nie spowodują przeniesienia ognia.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) Więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie są włączone na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić najlepszy z możliwych sposób przeglądania. Jeśli w dalszym ciągu chcesz korzystać z tej strony, bez zmiany ustawienia plików cookie lub kliknięciu przycisku "Akceptuję", a następnie użytkownik wyraża zgodę na to.

Zamknij